BOSUND SKOLA
JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSPLAN
Inledning
Jämställdhetslagen förbjuder diskriminering på grund av kön. Lagen om likabehandling
förbjuder diskriminering på grund av ålder, etniskt eller nationellt ursprung, nationalitet,
språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd, funktionshinder eller sexuell läggning.
Planen gäller elever, lärare och övrig personal som är engagerad i skolans verksamhet.
Jämställdhetsplanen och likabehandlingsplanen för Bosund skola F-6, är ett verktyg för
utvärdering och utveckling av jämställdheten och likabehandlingen i vår skola, och används
som grund för de åtgärder som eventuellt behöver vidtas.
Mål
Vi strävar efter en trygg och säker arbetsmiljö för både elever och personal. Vi accepterar
inte någon form av kränkande behandling såsom mobbning, diskriminering, sexuella
trakasserier, våld eller hot i skolmiljön. Detta innebär att det för elever och personal är
förbjudet att genom tal, skrift, miner, gester eller symboler kränka någon. Förutom tal, brev,
lappar och klotter gäller det också kränkning via medier såsom mobiltelefon och internet.
Ingen får heller utsätta elever eller personal för våld, hot, utfrysning eller annan kränkande
behandling.
Ett beteende som kränker människovärdet behöver inte riktas till en viss person för att
kunna betraktas som trakasseri av honom eller henne, utan det kan även riktas till en viss
grupp av människor.
Vi strävar efter att alla i skolgemenskapen ska bedriva ett målinriktat arbete för att aktivt
främja jämställdhet och likabehandling vid våra skolor. Planen ska verka som ett eget
dokument i samarbete med andra dokument som styr skolan.
Utbildningsanordnaren bör se till att eleverna, oberoende av kön, har samma möjlighet till
undervisning och att läromedlen stöder syftet med jämställdhetslagen.
Rättigheter och skyldigheter
Det är allas rätt att ha tillgång till jämställdhetsplanen. Planen, och lagen som den bygger på
gäller också läroanstaltens skyldighet att göra anpassningar för personer med
funktionsnedsättning.
Både elever och personal har skyldighet att vid misstanke om kränkning av individen
rapportera det till lärare, rektor eller annan ansvarig vuxen i skolan. De vuxna är skyldiga att
föra ärendet vidare för behandling till antimobbningsteamet eller elevvårdsteamet och vid
behov till en extern instans. Det är allas rättighet att ärendet som anmälts blir behandlat.
Jämställdhets- och likabehandlingsprinciper
Jämställdhetsprinciperna och likabehandlingsprinciperna rör alla elever, lärare, och övrig
personal som är verksam i skolan. Eftersom planen berör ett så stort antal människor ska
jämställdhet ses på ur ett brett perspektiv:
Kön
Ingen ska bli diskriminerad på grund av kön.
Alla ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oberoende av kön.
Språk
Ingen ska bli diskriminerad på grund av det språk han/hon använder.
Etnisk bakgrund
Diskriminering eller kränkning ska inte förekomma på grund av individens etniska bakgrund.
Rasistiska handlingar får inte förekomma.
Sexuell läggning
Sexuell kränkning genom tal, skrift, symboler, våld eller hot får inte förekomma.
Religion
Ingen ska diskrimineras på grund av sin religion.
Inom ramen för skolans undervisning ska ovan nämnda ämnen kunna diskuteras neutralt och
sakligt. Skolans läromaterial ska vara könsneutralt om det inte finns relevanta orsaker till
undantag. Undervisningsmetoderna ska varieras, så att olika elevers inlärningsprofiler tas i
beaktande. Läraren har rätt att planera hur de vill lägga upp sina lektioner, men ska ta i
beaktande elevernas åsikter och behov.
Nuvarande situation i Bosund skola
Enligt den kartläggning som gjordes i åk 5-6 (december 2016) framgår det att:
#4. 78% gärna kommer till skolan
#5. 95% känner sig trygga i skolan
#7. 32% har upplevt att lärarna behandlar flickor och pojkar annorlunda
#8. 17% har upplevt att lärarna bedömer flickor eller pojkar olika
#9. 32% har upplevt att lärarna ställer olika krav på flickor och pojkar
#10. 80% har upplevt att flickor och pojkar uppmuntras på samma sätt
#11. 71% har upplevt att lärarna låter flickor uttrycka åsikter på lektionerna
#12. 68% har upplevt att lärarna låter pojkar uttrycka åsikter på lektionerna
#13. 28% har upplevt eller observerat otrevliga kommentarer eller skällsord om sin
egen eller någon annans kropp
#14. 17% har upplevt att någon rört hen eller någon annan på ett opassande eller
obehagligt sätt
#17. 83% upplever att Bosund skola är en jämställd skola
Åtgärder
Utgående från undersökningsresultaten får vi i skolan arbeta för att eleverna fortsättningsvis
ska känna sig trygga, och få uppleva att de blir lyssnade till. Det mobbningsförebyggande
arbetet i den dagliga verksamheten bör fortsätta, med målet att ingen elev ska behöva
känna sig ojämlikt behandlad eller bli utsatt för kränkande kommentarer. Jämställdhets- och
likabehandlingsarbetet ska hållas levande i skolmiljön. Planen uppdateras årligen. Elever och
personal informeras årligen och planen finns tillgänglig på skolans hemsida.
21.12.2016
Ingmar Juselius
Rektor
Bosund skola